RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ za rok szkolny 2011/2012 |
|
|
sobota, 01 września 2012 21:58 |
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
GMINNEGO PRZEDSZKOLA
W ROGOWIE
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Cele ewaluacji :
• zdiagnozowanie działań przedszkola w zakresie rozwoju aktywności dzieci
• zdiagnozowanie działań przedszkola w zakresie ofert zajęć umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego
• zdiagnozowanie działań przedszkola w zakresie wyrównania szans edukacyjnych
OPIS PRZEDMIOTU EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI
|
OBSZAR:
1. EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ SZKOŁY
Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy. |
1.3 Dzieci są aktywne. |
PYTANIA KLUCZOWE:
Jaki jest poziom aktywności dzieci na zajęciach?
Jakie metody pracy nauczyciela aktywizują dzieci?
W jaki sposób dzieci inicjują działania na rzecz własnego rozwoju?
|
CO ROBIMY DOBRZE |
- Przeprowadzona przez nauczycieli diagnoza i analiza poziomu aktywności dzieci na zajęciach wykazała zainteresowanie dzieci proponowanymi zajęciami.
- Analiza dokumentacji wykazała, że nauczycielki realizują działania wychowawczo – dydaktyczne aktywnymi metodami pracy
- Z planów miesięcznych i zapisów w dzienniku wynika, że czasem w którym dzieci najbardziej inicjują działania na rzecz własnego rozwoju jest I i III część dnia, kiedy to mają czas na zabawy spontaniczne w kącikach zainteresowań, które są dostosowane do potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Analiza zapisów w dzienniku potwierdza, że dzieci są samodzielne w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju.
- Wykonują również działania na rzecz promocji i rozwoju przedszkola np. dekoracje związane ze zmianą pory roku, występy dla rodziców, dziadków, dzieci i nauczycieli z innych placówek czy też gości zagranicznych
|
CO JEST NASZYM PROBLEMEM DO ROZWIĄZANIA
|
Z lustracji sal wynika, że powierzchnie sal zajęć ograniczają nauczycielkom możliwości organizacji kącików doraźnych wynikających z omawianej problematyki. |
CO PROPONUJEMY ZROBIĆ, ŻEBY POPRAWIĆ PRACĘ PRZEDSZKOLA
Zaplanowane czynności wynikające ze słabych stron:
Przedstawić problem radnym na sesji oświatowej.
|
WYNIKI EWALUACJI
|
OBSZAR:
2. PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU
Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
|
2.2 Oferta zajęć umożliwia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
|
PYTANIA KLUCZOWE:
Czy oferta edukacyjna spełnia oczekiwania dzieci i rodziców?
Czy oferta zajęć jest modyfikowana i wzbogacana?
Czy przedszkole rozwija zainteresowania dzieci?
Jakie nowatorskie programy, projekty wdraża przedszkole?
Jakie wyniki uzyskują dzieci ?
|
CO ROBIMY DOBRZE |
. Oferta edukacyjna wynika z podstawy programowej i spełnia oczekiwania rodziców i dzieci. Rodzice otrzymali na pierwszym zebraniu ogólnym informacje na temat dodatkowej oferty edukacyjnej, nad którą mieli się wspólnie dziećmi zastanowić Na spotkaniu grupowym rodzice wyrazili zgodę na zapisanie swoich pociech na wybrane zajęcia dodatkowe.
2. Oferta edukacyjna jest modyfikowana, wzbogacana i umożliwia rozwój zainteresowań dzieci, co potwierdza dokumentacja przedszkola.
3. Przedszkole realizuje nowatorskie rozwiązania programowe. Drugi rok wdrażana jest innowacja: „ Z przyrodą na Ty” Od bieżącego roku szkolnego Realizujemy innowację „Ogród twórczości „- rozwijanie twórczej aktywności plastycznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
4. Prowadzono systematyczną pracę wspierającą rozwój twórczej aktywności dzieci poprzez działanie „Koła plastycznego”.
5. Organizowano konkursy wewnątrzprzedszkolnych i międzyprzedszkolnych, które cieszyły się zaangażowaniem zarówno dzieci jak i rodziców
|
CO JEST NASZYM PROBLEMEM DO ROZWIĄZANIA |
1.Brak organizacji konkursów ogólnopolskich
|
CO PROPONUJEMY ZROBIĆ, ŻEBY POPRAWIĆ PRACĘ PRZEDSZKOLA
Zaplanowane czynności wynikające ze słabych stron:
- Nawiązanie kontaktu z wydawnictwem np.” Bliżej przedszkole „ w celu ogłoszenia konkursów ogólnopolskich
|
WYNIKI EWALUACJI |
OBSZAR:
2. PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU
Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
|
2.6. Prowadzone są działania służące wyrównaniu szans edukacyjnych |
PYTANIA KLUCZOWE:
Czy w przedszkolu przeprowadza się obserwację i diagnozę wśród dzieci i na tej podstawie wyłania się grupę dzieci wymagających wsparcia?
Jakie działania podejmują nauczyciele w celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci ?
Czy nauczyciele wdrażają w pracy z dzieckiem zapisy określone w „ Procedurze organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej’?
Jak przebiega współpracami z rodzicem w tym zakresie?
|
CO ROBIMY DOBRZE |
1. W przedszkolu przeprowadzane są dwa razy w roku obserwacje dzieci 3 i 4-letnich i diagnozy gotowościszkolnej dzieci 5 i 6 –letnich.
2.W ramach współpracy z logopedą i ortopedą przeprowadzane są darmowe badania logopedyczne i ortopedyczne - w toku których wyłonione są grupy dzieci wymagających wsparcia
3.Wdrożono karty indywidualnego wsparcia oraz kontynuowana jest praca indywidualna z dziećmi potrzebującymi wsparcia
4. W przedszkolu są prowadzone działania zwiększające szanse edukacyjne dzieci, uwzględniające indywidualizację procesu edukacji. Na terenie przedszkola organizowano zajęcia dodatkowe :
- terapię pedagogiczną
- gimnastykę korekcyjną
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia gimnastyki korekcyjnej
5.Współpraca z większością rodziców w zakresie pomocy w wyrównaniu szans edukacyjnych układała się pomyślnie. Rodzice korzystali ze wskazówek oraz propozycji ćwiczeń przedstawionych przez nauczycielki.
6.Dzieci osiągają sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości.
|
CO JEST NASZYM PROBLEMEM DO ROZWIĄZANIA |
- Brak możliwości przekonania części rodziców mających dzieci z problemami logopedycznymi , które zajęcia powinny być dla ich dzieci priorytetowymi.
|
CO PROPONUJEMY ZROBIĆ, ŻEBY POPRAWIĆ PRACĘ PRZEDSZKOLA
Zaplanowane czynności wynikające ze słabych stron:
- Znalezienie takiego rozwiązania, które wpłynie na rodziców, aby skorzystali z oferty dodatkowych zajęć logopedyczny , które poprawią wymowę dziecka.
|
WYNIKI EWALUACJI
|
OBSZAR:
3.FUNKCJONOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM.
Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
|
3.4. Rodzice są partnerami przedszkola |
PYTANIA KLUCZOWE:
Czy przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?
W jaki sposób rodzice współdecydują w sprawach przedszkola?
W jakich działaniach przedszkola uczestniczą rodzice?
Czy rodzice biorą aktywny udział w życiu grup?
Czy rodzice chętnie finansują imprezy kulturalne dla dzieci organizowane przez przedszkole w celu podniesienia atrakcyjności, poziomu merytorycznego zajęć i poszerzenia wiedzy ?
|
CO ROBIMY DOBRZE |
1. Pozyskiwanie od rodziców opinii na temat pracy przedszkola i grupy
2.Włączenie rodziców do akcji charytatywnych i ekologicznych na rzecz przedszkola i środowiska
3. Udział w organizowanych przez przedszkole konkursach i imprezach.
4. Współfinansowanie imprez kulturalnych dla dzieci.
5. Pomoc rodziców w realizacji zamierzeń wychowawczo – dydaktycznych poprzez np.. dostarczenie pomocy, spotkanie z rodzicami wykonującymi ciekawy zawód lub inną form pomocy
6. Pomoc w wykonaniu dekoracji sal zajęć.
7.Współdecydowanie w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczenie w podejmowaniu decyzji
|
CO JEST NASZYM PROBLEMEM DO ROZWIĄZANIA |
brak |
WNIOSKI : brak |
WYNIKI EWALUACJI
|
OBSZAR:
4.ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM.
Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola |
4.3. Przedszkole ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie. |
PYTANIA KLUCZOWE:
Czy systematycznie analizuje się stan obiektu, placu zabaw oraz sprzętu?
Czy przedszkole zapewnia odpowiednie warunki BHP ?
Czy przedszkole pozyskuje dodatkowe środki finansowe pozwalające na rozwój placówki?
Czy przedszkole pozyskuje dodatkowe środki finansowe pozwalające na rozwój placówki?
|
CO ROBIMY DOBRZE |
1.Badanie stanu obiektu i otoczenia przedszkola pod kątem bezpieczeństwa.
2.Doposażenie w pomoce i sprzęt.
3.Pozyskanie dodatkowych środków na rozwój bazy przedszkola
4.Wyposażenie umożliwia realizowanie przyjętych w przedszkolu programów nauczania
5.Podejmowane są skuteczne działania wzbogacające wyposażenie przedszkola
|
CO JEST NASZYM PROBLEMEM DO ROZWIĄZANIA |
Warunki lokalowe utrudniają realizowanie przyjętych w przedszkolu programów nauczania
|
CO PROPONUJEMY ZROBIĆ, ŻEBY POPRAWIĆ PRACĘ PRZEDSZKOLA
Zalecenia na kolejny rok szkolny:
- Indywidualnie współpracować z rodzicami dzieci wykazujących deficyty rozwojowe
- Monitować władze gminy w sprawie poprawy warunków lokalowych przedszkola.
Sposób wykorzystania wyników ewaluacji:
Wyniki ewaluacji wewnętrznej zostaną wykorzystane do poprawienia jakości pracy przedszkola. Z wynikami zostaną zapoznani wszyscy klienci przedszkola na stronie internetowej
Wyniki zostały przedstawione na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
|
|
Poprawiony: sobota, 01 września 2012 22:25 |