III KONKURS RECYTATORSKI "WIERSZE NA WESOŁO"
Wszyscy lubimy wiersze , bajki ,baśnie ale to właśnie dzieci są ich najwierniejszymi słuchaczami. Dlaczego dzieci tak je uwielbiają? Otóż dziecko w młodszym wieku jest wrażliwe na wszystkie formy sztuki, a na jego psychikę szczególnie oddziałuje literatura piękna. Książki są źródłem niewyczerpanych wrażeń, przeżyć i wzruszeń, uczą mowy ojczystej, wzbogacają słownik dziecka, rozwijają zainteresowania, pomagają dzieciom w przyswajaniu pewnych treści programowych. Zwłaszcza wiersze dostarczają dziecku wielu wrażeń, wzruszeń i przeżyć. Stają się one ważnym elementem kształtowania wyobraźni i postawy twórczej dziecka. Uczucia wywołane przez utwór pobudzają aktywność poznawczą, stają się bodźcem do stawiania pytań i dążeń do ich rozstrzygnięcia. Kontakt dziecka z wierszami ma wpływ na doskonalenie funkcji mowy pod względem gramatycznym i dźwiękowym, na wzbogacenie zasobu słów, na rozwój umiejętności komunikatywnej wypowiedzi i doskonaleniu stylu. Wiersze pokazują dziecku świat, zachwycają kolorytem uchwyconych obrazów, wzruszają i bawią . Droga do „wielkiej" literatury zaczyna się bowiem od wierszy dla dzieci. Dziecko zanim nauczy się czytać przez wiersze poznaje rytm , melodyjność , nowe słowa , które uczą go świata i praw w nim rządzących .Dziecko ma szczególne upodobanie do utworów wierszowanych , które są pretekstem do pierwszych zabaw językiem. Dziecko zwraca uwagę przede wszystkim na atrakcyjną formę przepełnioną dowcipem , mającą coś z piosenki, rymowanki , która ukazuje różne emocje od radości do smutku . Małe dziecko szybko opanuje tekst , który łatwo wpada w ucho , czyli jest rytmiczny i przyjemny w odbiorze , bowiem najważniejsza dla dziecka jest zabawa słowem . Obcowanie z wierszem nie może być przymusem. Bawiąc się słowem powinno rozbudzać swoją wyobraźnię , wrażliwość językową .Dużą rolę w otwieraniu tej wielkiej drogi do literatury pięknej odgrywają konkursy recytatorskie , których zadaniem jest odkrywanie drzemiących w dzieciach zainteresowań sztuką słowa. Konkursy w bezpośredni, graniczący z formą zabawy sposób samodoskonalenia uczą lepszej komunikacji poprzez współpracę w zespole. Dają dzieciom naturalną radość z występowania dla publiczności, pozwalają na osiąganie lepszych wyników w nauce i odnoszenie osobistych sukcesów, co z kolei wpływa na podwyższenie poczucia własnej wartości i wiary w siebie. Celem już III konkursu recytatorskiego organizowanego przez nasze przedszkole , który odbył się 29.X.2015 r. w Sali Gminnej Biblioteki w Rogowie , było wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowego dziecka poprzez kształcące i wychowawcze wartości działań literackich ,wydobycie z małych artystów ukrytych w nich zdolności, rozwijanie wyobraźni i pobudzanie do twórczego działania, rozbudzenie zainteresowań literackich i artystycznych oraz rozwijanie aktywnej postawy wobec kultury żywego słowa. Do wspólnej zabawy zaproszone zostały dzieci ze Szkoły Podstawowej w Rogowie, Szkoły Podstawowej w Wągrach , Szkoły Podstawowej w Przyłęku Dużym , Przedszkola Nr 3 w Brzezinach , Niepublicznego Punktu Przedszkolnego w Olszy w sumie w konkursie wzięło udział 20 dzieci . Naszym priorytetem była wspaniała zabawa przy recytowaniu wesołych wierszy , które nie tylko rozśmieszają ale i uczą dzieci pewnych zachowań . Jury szczególną uwagę zwracało na dobór repertuaru, jego wartość artystyczną, oryginalność oraz dostosowanie do możliwości wykonawczych recytatora. Wybór laureatów jak zwykle nie był łatwy, zwłaszcza, że poziom konkursu i zdolności wykonawcze poszczególnych uczestników były na bardzo wysokim poziomie . Jury po długiej naradzie podjęło decyzję , że wszystkim uczestnikom należy się I miejsce , każdy otrzymał pamiątkowy dyplom , książeczkę malowankę , naklejki , komplet mazaków oraz słodką niespodziankę .
|