W naszym przedszkolu w październiku realizowany jest projekt edukacyjny :
CZYM SKORUPKA ZA MŁODU NASIĄKNIE ….
Opis projektu :
Uzależnienia stanowią poważny problem społeczny i wychowawczy. Wielu młodych ludzi zamiast efektywnie przygotować się do przyszłego życia zawodowego i społecznego ucieka w niszczące organizm nałogi. Na podstawie literatury badań, przyjmuje się, że uzależnienia są ściśle powiązane z niedostosowaniem społecznym oraz zaburzeniami osobowości. Dla jednostki żyjącej w napięciu; w związku z konfliktami w rodzinie, trudnościami w nauce, odrzuceniem przez grupę rówieśniczą lub najbliższe środowisko, używki stanowią oderwanie się od problemów, zapomnienie o nich i przeniesienie się w nierealny, „lepszy świat". Substancje mocno działające na organizm i psychikę człowieka to narkotyki, alkohol, nikotyna i inne środki, np. leki. Istnieje silna zależność między zażywaniem przez młodego człowieka w/w środków a nałogiem u dorosłego. Dlatego oddziaływania profilaktyczne należy prowadzić od najmłodszych lat, a więc już w przedszkolu. Mają one na celu pomaganie dzieciom by umiały przeciwstawić się negatywnym naciskom czy tendencjom a także nabyć, pozytywne kompetencje i umiejętności życiowe (zdolności realistycznego myślenia, dojrzałość emocjonalna, zdolność do budowania odpowiednich więzi międzyludzkich oraz zdolność odkrywania i respektowania podstawowych wartości i norm moralnych). Nieustanne wyjaśnianie, co jest dobre a co złe pomaga małym dzieciom zbudować własny system wartości, który później pozwoli im samodzielnie zdecydować, że używki stosowane w nadmiarze są złe, zagrażają zdrowiu i co najgorsze można się od nich uzależnić, Małe dzieci nie są w stanie w pełni zrozumieć negatywnych skutków nadużywania używek, środków odurzających, leków. Potrafią jednak stopniowo zrozumieć, że to, co spożywają wpływa na funkcjonowanie ich organizmu, że korzystne jest dla zdrowia spożywanie dobrych rzeczy: warzyw, owoców, nabiału, domowych obiadów. Natomiast od niewłaściwego jedzenia (np. hamburgery, frytki, chipsy) nadmiaru słodyczy, sztucznych dodatków ,złych "leków" i używek można się rozchorować. Dobrze jest, aby na tym etapie rozwoju zakorzenić u dzieci pozytywny obraz dobrego zdrowia i pojęcia osobistego wyboru. Wiąże się to z profilaktyką prozdrowotną czyli wdrażaniem do codziennej i systematycznej higieny osobistej (mycia rąk twarzy, mycia zębów, czesania się), dobieraniem właściwego ubioru, poznawaniem zasad zdrowego odżywiania się i różnych produktów żywnościowych (co jest zdrowe a co szkodliwe), higieną odpoczynku, relaksowaniem się umiejętnością spędzania wolnego czasu, wiedzą o znaczeniu ruchu i aktywności fizycznej dla zdrowia. Podsumowując uważam, że w procesie wychowania należy jako antidotum na różnego rodzaju uzależnienia kształtować, wzmacniać i preferować postawy prospołeczne: postawę życzliwości, miłości przyjaźni, empatii. Należy uwzględnić bardzo ważny problem budzenia zainteresowań i nabywania umiejętności spędzania wolnego czasu, oraz kształcenia systemu wartości. Dziecko kochane i akceptowane nie tylko w rodzinie ma większe szanse na prawidłowy rozwój uczuć i postaw prospołecznych. Dziecko, które darzone jest miłością ma poczucie bezpieczeństwa, poczucie afiliacji nie szuka kontaktów w grupach nieformalnych, nie sięga po papierosy, alkohol czy narkotyki.
Prowadzenie w przedszkolu w/w projektu edukacyjnego ma na celu przede wszystkim:
- uświadomienie niebezpieczeństw związanych z sięganiem po alkohol, narkotyki, papierosy, leki oraz inne substancje uzależniające,
- uczenie postaw asertywnych - umiejętność odmawiania wzięcia używek,
- radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- propagowanie zdrowego stylu życia.
- Kształtowanie umiejętności wyszukiwania takich wzorców postępowania, w których nie
ma miejsca na papierosy, alkohol i narkotyki.
- opanowanie podstawowych umiejętności w celu uniknięcia sytuacji zagrożenia
- przyswojenie wiadomości na temat sposobu odżywiania się, znaczenia higieny i estetyki spożywania posiłków, ze szczególnym uwzględnieniem drugiego śniadania
- kształtowanie i utrwalanie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu i dbałości o prawidłową postawę ciała
- poznanie i przestrzeganie norm społecznych
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój
- zapewnienie bezpieczeństwa i przygotowanie dziecka do radzenia sobie z problemami
- budowanie postawy otwartości, życzliwości i miłości do ludzi
- poznanie źródeł zachowań problemowych i sposobów zapobiegania im
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej edukacyjnej w zakresie uzależnień
- prowadzenie działań profilaktycznych w środowisku
Projekt będzie realizowany w październiku w kilku etapach .
Grupa docelowa :
- 105 dzieci z Gminnego Przedszkola w Rogowie
- Rodzice
I działanie edukacyjne :
- Prelekcja dla rodziców z udziałem Pedagoga :
- Przemoc domowa – wpływ na rozwój dziecka
- zagrożenia czyhające na dzieci – narkomania, alkoholizm , dopalacze – jak rozpoznać pierwsze symptomy , jak pomóc rodzinie zagrożonej alkoholizmem
II działanie edukacyjne :
- Udział dzieci w pokazie multimedialnym : GADKI z psem - Film animowany dla dzieci nt. zagrożeń. Gdy mówisz „nie”, to znaczy „nie”, Alarmuj, gdy potrzebujesz pomocy, Dobrze zrobisz, mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją, Koniecznie pamiętaj, że Twoje ciało należy do Ciebie, Intymne części ciała są szczególnie chronione. Alkohol , narkotyki to niezdrowe i niebezpieczne używki .- rozmowy dzieci na podstawie obejrzanego filmu , zabawy dramowe , scenki sytuacyjne utrwalające w/w informacje . Internet – niebezpieczna przestrzeń .
III działanie edukacyjne :
- Udział dzieci w spotkaniu z lekarzem pediatrą / pielęgniarką „ STOP UŻYWKOM ” – pogadanki na temat niebezpieczeństw związanych z różnorodnymi używkami , pogadanka na temat higienicznego trybu życia.
Teatrzyk kukiełkowy „ Nie potrzebuję leków” – rozmowy na temat ograniczania używania leków , korzystania z naturalnych sposobów ( miód , cytryna , warzywa, owoce) .
IV działanie edukacyjne :
- Teatrzyki w wykonaniu nauczycieli „ STOP używkom „ i „ Nigdy nie rozmawiaj z nieznajomym” „ STOP agresji „ - poruszenie tematu używek , uświadomienie dzieciom jakie są skutki picia alkoholu , używania narkotyków . Uczenie dzieci odmawiania , znaczenie słowa „NIE” „NIE CHCĘ” . Przestrzeganie zakazu rozmawiania z nieznajomymi , wsiadania do obcego samochodu . Uczenie tolerancji , akceptacji drugiej osoby ( bajki terapeutyczne) .
V. działanie edukacyjne :
- Konkurs plastyczny dla grup przedszkolnych – tworzenie plakatów informacyjnych , grupa I – Piramida zdrowego żywienia , gr II – sport to zdrowie , gr III – Tolerancja , akceptacja drugiej osoby , gr IV STOP przemocy domowej , gr V – NIE dla używek ( narkotyki , dopalacze)
VI. działanie edukacyjne :
- Utworzenie kącika informacyjnego dla rodziców : STOP PRZEMOCY DOMOWEJ
VII. działania edukacyjne :
- Dzień tolerancji – zabawy integracyjne . Kształtowanie u dzieci postaw akceptacji i tolerancji .
VIII .działanie edukacyjne :
- Konkurs kulinarny – zdrowa żywność , układanie przez dzieci zdrowego menu , samodzielne przygotowywanie sałatek , soków.
IX .działanie edukacyjne :
- Happening – STOP PRZEMOCY – spacer ulicami Rogowa z transparentami o w/w tematyce
X . działanie edukacyjne :
- Quiz – historyjka obrazkowa „ Co robię źle , co dobrze? „ „ Jak należy zachować się w danej sytuacji?” – utrwalanie poznanych informacji w ramach wyżej opisanego projektu edukacyjnego – podsumowanie zdobytych wiadomości
XI . działanie edukacyjne :
- Podsumowanie projektu – wyjazd przedszkolaków do Groty Solnej w Łodzi- seans rekreacyjno-zdrowotny .
Do tej chwili zostały zrealizowane działania polegające na udziale dzieci w multimedialnym pokazie filmów edukacyjnych m.in. kształtujących u dzieci postawy akceptacji i tolerancji , a także uczących prawidłowego żywienia . Odbył się dzień Tolerancji podczas którego przedszkolaki brały udział w zabawach integracyjnych pokazujących czym jest tolerancja i jak łatwo można akceptować inność. Dzieci są w trakcie projektowania plakatów o tematyce zawartej w działaniu nr V .
Poniżej wybrane zdjęcia z realizacji projektu.
|