PROCEDURA
ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
w GMINNYM PRZEDSZKOLU W ROGOWIE, Józefów 8, 95 – 063 Rogów
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia września 2016r. prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U z 2015r., poz. 1113).
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U z 2017r., poz. 1652).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658.),
I Informacje ogólne:
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny,
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) rodziców dziecka; ( zał. nr 7)
2) dyrektora przedszkola;( zał. nr 4)
3) nauczyciela, specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;( zał. nr 4)
4) poradni;( zał. nr 4)
5) pracownika socjalnego;;( zał. nr 4)
6) asystenta rodziny;( zał. nr 4)
7) kuratora sądowego;( zał. nr 4)
8) innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci;( zał. nr 4)
4. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno--społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
II Cel
Procedura została opracowana w celu:
- doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka, które posiada lub nie posiada, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
- usprawnienia współpracy pomiędzy nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
- ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli i rodziców.
III Zakres
Procedura dotyczy objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecka od momentu podjęcia opieki przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych , wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania lub emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9)z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
IV Uczestnicy postępowania – zakres zadań
Dyrektor:
- organizuje wspomaganie przedszkola w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy pedagogiczno-psychologicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- może wyznaczyć osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- powołuje zespół do pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,( wg zał. nr1)
- ustala formy udzielania pomocy, okres ich udzielania, wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane,( wg zał. nr 2)
- powiadamia rodziców w drodze pisemnej :o przyznanej pomocy psychologiczno pedagogicznej, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.(wg zał. nr 3)
- powiadamia rodziców o terminach spotkań zespołu psychologiczno-pedagogicznego (wg zał. nr 6)
- monitoruje działania nauczycieli i specjalistów w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego
Nauczyciele i specjaliści:
1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
2) określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
3) rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i ich uczestnictwo w życiu przedszkola;
4) podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) prowadzą współpracę z rodzicami i diagnozują środowisko rodzinne ,informują rodziców o możliwościach i rodzaju udzielania dziecku lub rodzinie pomocy, o efektach pracy wspierającej rozwój, udzielają rodzicom wskazówek i porad na temat wspomagania dziecka w rozwoju na terenie domu rodzinnego – ustalają wspólne oddziaływania,
6) współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania , barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowania dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań,
7) nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne– obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
8) w przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela takiej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym jednocześnie dyrektora przedszkola. Bieżąca praca w tym przypadku oznacza obowiązek prowadzenia i rozpoznania potrzeb, udzielenia natychmiastowego wsparcia oraz dostosowania metod, form oraz wymagań do możliwości dziecka, dokumentuje pracę z dzieckiem z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokonuje oceny postępów dziecka oraz ustala wnioski do dalszej pracy z nim.
9) współpracują ze sobą i innymi uczestnikami pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
10) nauczyciele grupy oraz specjaliści, pracujący z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia , wchodzą w skład zespołu opracowującego program edukacyjo terapeutyczny IPET), określony zakresem zadań i obowiązków w przepisach szczegółowych (wg zał. nr1)
Logopeda:
Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Psycholog:
Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, s;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola;
3) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb ;
4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym;
5) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień ;
Rodzice:
- zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami pomocy dla dziecka i rodziny – na początku roku szkolnego,
- mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola,(wg zał. nr7)
- wyrażają zgodę na prowadzenie terapii dla dziecka, czyli realizację programu terapeutycznego na terenie przedszkola,(wg zał. nr 5)
- zapoznają się z indywidualnym programem terapeutyczno-edukacyjnym i uczestniczą w ich realizacji w miarę potrzeb,
- zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela i specjalistów t (wykorzystanie dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem na terenie domu rodzinnego),
- współpracują z nauczycielami, specjalistami, dyrektorem przedszkola oraz poradniami w zakresie potrzeb dziecka,
- uczestniczą w szkoleniach, warsztatach i spotkaniach indywidualnych grupowych dla rodziców organizowanych w miarę potrzeb.
Zadania zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
W skład zespołu wchodzą:
1. nauczyciele pracujący z dzieckiem w grupie,
2. specjaliści; psycholog, logopeda i inni w miarę potrzeb ,
3. nauczyciel wspomagający,
Pracę zespołu koordynuje nauczyciel lub specjalista, prowadzący zajęcia z dzieckiem, wyznaczony przez dyrektora (wg zał. nr 1) oraz zakresem zadań( wg zał. nr 8)
4. spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym
5. Do zadań zespołu należy;
- opracowanie indywidualnego program edukacyjno-terapeutycznego(IPET), po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologicznopedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną,
- przekazanie rodzicom indywidualnego program edukacyjno-terapeutycznego(IPET) oraz wielospecjalistycznych ocen funkcjonowania dziecka,
- dokonywanie ,co najmniej dwa razy w roku szkolnym, okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka, uwzględniając ocenę efektywności programu, oraz w miarę potrzeb, dokonywanie modyfikacji programu, zakres wielospecjalistycznej oceny określają przepisy szczegółowe ,
- współpraca z rodzicami, ze specjalistami, dyrektorem oraz, w zależności od potrzeb, z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- dokumentowanie udzielanej pomocy oraz badań lub innych czynności uzupełniających, formę i zakres prowadzonej dokumentacji określają odrębne przepisy,
- dokonywanie oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej po zakończeniu jej udzielania,
- powiadamianie dyrektora przedszkola o terminach planowanych spotkań
-
V Ustalenia końcowe
Sposób prezentacji procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów oraz rodziców z treścią procedur.
3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w przedszkolu procedurami- na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
- Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
- Zasady wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku
Arkusz dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieck
Metryczka/dane dziecka
|
Imię i nazwisko dziecka:
|
Grupa:
|
Rok szkolny:
|
Uwagi dodatkowe:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
np.: opóźnienie edukacyjne, inne ważne informacje dot. dziecka, inne formy wsparcia dziecka np. formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
Podstawa dostosowania wymagań
|
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
opinia/orzeczenie (ewentualnie nr dokumentu, wydany w sprawie, przyczyna wydania)/obserwacje nauczycieli
|
Ocena indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka
|
Słabe strony, trudności, deficyty, zaburzenia
|
Mocne strony, zainteresowania, predyspozycje
|
|
|
Sposób dostosowania wymagań obszarów podstawy programowej
|
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
np.: programy edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka)
Uwaga: Dostosowanie wymagań edukacyjnych dotyczy programu nauczania - nie może polegać na obniżaniu wymagań wynikających z podstawy programowej.
|
Warunki organizacji kształcenia, dostosowanie przestrzeni edukacyjnej do potrzeb dziecka
|
Obszar fizyczny:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Obszar emocjonalny:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Obszar społeczny:
……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………….…
Obszar poznawczy:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
dziecko z trudnościami w koncentracji uwagi w pobliżu nauczyciela, częste przerwy, praca w krótkich odcinkach czasu, wydłużenie czasu
|
Metody pracy z dzieckiem
|
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………
preferowane metody pracy ucznia podczas zajęć i sposoby prezentowania wiedzy np. pokaz, ćwiczenia praktyczne, gry dydaktyczne, projekt,
Uwaga: Warto także uwzględnić szczegółowe działania, wskazane lub których należy unikać podczas pracy na lekcji np. sposób formułowania pytań, odpowiedzi, poleceń, nie wdawanie się z dzieckiem w dyskusję - w zamian umówienie na omówienie interesujących go szczegółów po zajęciach, podczas konsultacji , ustalony z dzieckiem sposób przywoływania uwagi, podkreślania ważnych momentów zajęć itp.
|
Formy pracy
|
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
np.: indywidualna, praca z pomocą nauczyciela (stosowanie pytań pomocniczych, naprowadzających, wydłużenie czasu na opracowanie przez dziecko danej partii materiału lub zagadnienia), praca zespołowa
praca dziecka w grupie
|
Środki dydaktyczne
|
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………np.: modele, plansze, gry, rebusy, teksty z lukami, liczmany, audiobooki, korzystanie z laptopa, multimedia
|
Cząstkowa ewaluacja działania
|
Miesiąc
|
Osiągnięte wyniki
|
wrzesień
|
|
listopad
|
|
styczeń
|
|
marzec
|
|
maj
|
|
|