Koszyk wielkanocny
Witajcie w Wielki Piątek. Dzisiaj o symbolach produktów w świątecznym koszyku.
1. Na początek piosenka, aby wprawiła Was w dobry nastrój. Posłuchajcie, spróbujcie powtórzyć refren, który jest bardzo prosty. Może przyda się, kiedy Wy będzie malować jajka do koszyczka.
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk
2. Wielkanocny koszyczek – rozmowa między rodzicem a dzieckiem na temat produktów, które należy włożyć do koszyczka inspirowana obrazkiem i zagadkami.
Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)
Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane, Na Wielkanoc darowane, (pisanki)
Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,
On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)
Zadanie na spostrzegawczość - Rodzic pyta czego jeszcze brakuje w koszyku a nie było w zagadkach (sól, kiełbasa, chleb, borówki) ale jest na rysunku.
A teraz kilak słów wyjaśnienia znaczenia symboli wielkanocnych.
- biała serwetka przypomina o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca
- coś zielonego (żyto lub borówki) - bo to przecież wiosna, cała przyroda budzi się do życia po zimie, wszędzie kiełkuje nowe życie
- jajka - w Wielkanoc chrześcijanie czczą Chrystusa żyjącego, tego dnia ofiarujemy sobie wzajemnie jajka – symbol życia
- chleb - bo to najważniejsze pożywienie człowieka
- baranek wielkanocny - ponieważ Pana Jezusa nazywamy Barankiem Bożym
- odrobina soli - bo Jezus nakazał nam być solą ziemi, to znaczy nadawać smak życiu: taką solą może być nasza radość,praca,trud, miłość….
- babka wielkanocna, wędlina - by prosić Boga o to, żeby nigdy nie zabrakło nam pożywienia, a najlepiej, żeby zawsze było coś smacznego!
- palma - by uchroniła nas od nieszczęść i chorób
- Baranek – zwycięstwo, niewinność, wolność,
- Jajka – nowe życie,
- Borówki – wiosna, zieleń radość, nadzieja,
- Szynki, wędliny – dobrobyt,
- Chleb – ciało Chrystusa,
3. Koszyk matematyczny - przedstaw sytuacje znajdujące się na obrazkach za pomocą liczmanów (mogą to być klocki, kredki, spinacze do bielizny itp.). Ułóż zadania.
4. Historyjka obrazkowa - przedszkolaku - przygotuj sobie 6 kartoników, przyjrzyj się obrazkom. Zaznacz na kartonikach kropkami (5latki) lub cyframi (6latki) kolejność zdarzeń w historyjce. Opowiedz, co dzieje się na obrazkach.
5. Masażyk relaksacyjny - dzieci wykonują go rodzicom, rodzice dzieciom:
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami - kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)
6. Zadanie do wykonania w Internecie o produktach do koszyczka wielkanocnego. Miłej zabawy!
https://learningapps.org/view737066
https://learningapps.org/1460219
|