1. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach.
Bywa siwy, gniady, kary, Wozi ludzi i towary. (koń)
Za kości rzucone dziękuje ogonem. (pies)
Dobre ma zwyczaje – ludziom mleko daje. (krowa
Zawsze blisko krowy i ogonem miele, każdy już odgadnie, bo to przecież… (cielę)
W nocnej ciszy łowi myszy. (kot)
Ma długie uszy, futerko puszyste. Ze smakiem chrupie sałaty listek. (królik)
Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz, ujrzysz ją na hali. (owca)
Chodzi po podwórku i grzebie łapami, mówią o niej ptak domowy, nazwijcie ja sami. (kura)
W każdej wsi jest taki budzik, który co dzień wszystkich budzi. (kogut)
Maleńkie, puszyste, gdy wrona je spłoszy, wnet z piskiem się kryją pod skrzydła kokoszy. (kurczęta)
2. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Marsz dla wiosny. Dziecko powtarza fragmenty naśladując „mowę” zwierząt.
Idzie gąska po podwórku.
Za nią gąski – jak po sznurku.
Idą zgodnie i gęgają, za swą mamą powtarzają.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Mama gąska zagęgała,
bo przywitać wiosnę chciała.
Małe gąski też gęgały,
wiosnę także witać chciały.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nagle kogut ścieżką wąską
przybiegł za ostatnią gąską.
Gęgać nie potrafi wcale,
za to pieje doskonale!
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nawet kotka, choć ciut głucha,
też muzyków chce posłuchać. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Po przeczytaniu rodzic pyta dziecko:
Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę?
W jaki sposób to robiły?
Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wsi?
Rodzic powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
3. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku, rozpoznawanie zwierząt ( figurki) za pomocą dotyku, nazywanie ich, dzielenie nazw na sylaby.
|