strona główna zajęcia dodatkowe zajęcia logopedyczne Zajęcia logopedyczne- Zabawy połączone z ruchem i śpiewem.
Zajęcia logopedyczne- Zabawy połączone z ruchem i śpiewem. Drukuj Email
czwartek, 28 maja 2020 10:28

 

źródło pobrania plakatu natuli dzieci są ważne

Zabawy połączone z ruchem i śpiewem.

Jak sięgniemy pamięcią, już nasze babcie zabawiały dzieci piosenkami połączonymi z ruchem. Nie miały tak bogatego warsztatu i pomocy cyfrowych jak my. A mimo to, czas spędzony z nimi był atrakcyjny i stymulujący dla najmłodszych. Warto czerpać z ich doświadczenia. Wiele piosenek przetrwało i nadal bawią i rozwijają kolejne pokolenia..

Zabawa jest główną formą aktywności dziecka. Zabawy paluszkowe towarzyszą od niemowlęctwa. Badania pokazują, że ruchy palców mają wpływ na układ nerwowy, a co za tym idzie na kształtowanie różnych predyspozycji, między innymi zdolności mowy. Zabawy paluszkowe przyczyniają się również do rozwijania orientacji w schemacie własnego ciała. Należy od najmłodszych lat rozwijać tę zdolność u dzieci. W trakcie zabawy paluszkowej dzieci nauczą się odróżniać prawą i lewą stronę ciała oraz wskazywać części ciała. Treść poznanych wierszy i piosenek pomogą zilustrować przede wszystkim palce. Świetnie nadają się też różnego rodzaju piłeczki z wypustkami, walce i szczoteczki. Stymulują ciało i dają dodatkowo bodźce czuciowe. To z pewnością uatrakcyjni zabawę z dzieckiem.


Poniżej zamieszczam kilka linków. Propozycji zabaw paluszkowo- ruchowych.

https://www.facebook.com/MowiAga/videos/2755996164509593

https://www.facebook.com/MowiAga/videos/972550283174778

https://www.facebook.com/MowiAga/videos/293346808728753

Auto Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało. Umyto: Pierwsze koło podstawowe (głaszczemy mały palec), Drugie koło podstawowe (głaszczemy drugi palec), Trzecie koło podstawowe (głaszczemy trzeci palec), Czwarte koło podstawowe (głaszczemy czwarty palec), Piąte koło zapasowe (głaszczemy kciuk).  ( w linku prezentacja)

Idzie stonoga Idzie, idzie stonoga, A tu… ( imię dziecka) noga. Idzie, idzie malec, A tu…( imię dziecka) palec. Idzie, idzie koń, A tu…( imię dziecka) dłoń. Idzie, idzie krowa, A tu…( imię dziecka) głowa. A na końcu leci kos, A tu…( imię dziecka) nos.

Rodzinka Ten pierwszy – to nasz dziadziuś (pokazujemy kciuk). A obok – babunia (drugi palec). Największy – to tatuś (pokazujemy środkowy palec). A przy nim – mamunia (pokazujemy czwarty palec). A to jest – dziecinka mała (pokazujemy mały palec). Tralalala, la, la… A to moja – rączka cała! Tralalala, la, la…

Pieski Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń). Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec). Mały obudził średniego, Który spał obok niego (otwieramy drugi palec). Gdy średni już nie spał, To duży też przestał (otwieramy trzeci palec). Trzy pieski się bawiły, Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec). Cztery pieski szczekały, Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią)

 

Warto jedną zabawę powtarzać codziennie o tej samej porze. Na przykład zawsze rano lub w łóżku przed spaniem. Kąpiel to też dobry moment na takie zabawy. Dziecko szybko wplecie taką formę zabawy z najbliższymi w swój plan dnia. Będzie wyczekiwało na zabawę. A gdy już dorośnie, z pewnością nauczy swoje dzieci.

 

Cele zabaw ruchowo-paluszkowych:

    kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,

    usprawnianie małej i dużej motoryki,

    rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

    rozwijanie pamięci słuchowej,

    rozwijanie koncentracji uwagi,

    wzbogacenie słownictwa,

    zaspokojenie potrzeb psychicznych i emocjonalnych.

Korzyści wynikające z uczestnictwa w zajęciach:

    dziecko rozwinie zdolności manualne,

    dziecko wzbogaci repertuar ruchów,

    dziecko pozna werbalne i pozawerbalne sposoby komunikowania się,

    dziecko udoskonali umiejętność wskazywania i nazywania części ciała,

    dziecko rozwinie umiejętność rozróżniania stron prawej i lewej,

    dziecko będzie miało możliwość nawiązania bliskiego kontaktu z osobą dorosłą,

    dziecko zaspokoi potrzebę bezpieczeństwa,

    u dziecka zostaną wyzwolone pozytywne reakcje,

    u dziecka nastąpi wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości,

    napięcie mięśniowe dziecka zostanie zmniejszone.

    Temat zainteresował Cię?

    Polecam książki w których znajdziesz wiele inspiracji i gotowych zabaw paluszkowo-ruchowych

    Marta Bogdanowicz „ W co się bawić z dziećmi?”

    Krzysztof Sąsiadek „Zabawy paluszkowe.”

Aneta Winczewska , Piotr Winczewski „Całkiem nowe zabawy paluszkowe.”

 

Życzę twórczego tygodnia i dobrej zabawy z najmłodszymi.
Magdalena Kryźba logopeda

Poprawiony: czwartek, 28 maja 2020 11:13