W ostatnich latach diagnozuje się coraz większą liczbę dzieci z zaburzeniami sensorycznymi ,
dlatego w dniu 12.03.2021w naszym przedszkolu Rada Pedagogiczna brała udział w szkoleniu
przygotowanym przez koleżanki Panią Monikę Piechnik, p. Paulinę Dziuda - Kawczyńską,
p. Danutę Herman na temat:
"Integracja sensoryczna - co to takiego?"
Na początek nauczycielki uzyskały informację co to jest ta integracja sensoryczna. Możemy śmiało
powiedzieć, że jest to sposób porządkowania przez mózg informacji odbieranych przez zmysły, które
pozwalają człowiekowi na właściwe reakcje organizmu. Jeżeli nasz organizm wszystkie napływające z
zewnątrz informację odbiera i przetwarza prawidłowo to proces integracji sensorycznej przebiega bez
zakłóceń, widzimy świat jako przyjazne środowisko, nasze reakcje są adekwatne do sytuacji, które
napotykamy np: gdy dotkniemy gorącej szklanki, to szybko cofamy rękę. Sytuacja komplikuje się
wówczas, gdy nasz mózg odbiera niewłaściwie bodźce zewnętrzne np: :"drapią " dziecko metki
znajdujące się na ubraniu, boli obcinanie włosów, paznokci, ma trudności z jedzeniem, trudno mu
nauczyć się jeździć na rowerze . To tylko kilka przykładów, które utrudniają
funkcjonowanie małego człowieka.
Następnie pani Paulina omówiła przyczyny zaburzeń, które mogą wynikać z genetyki. Mogą to
być również czynniki prenatalne, okołoporodowe oraz okoliczności po urodzeniowe.
Panie wielokrotnie zwracały uwagę, że jeżeli w grupie znajduje się dziecko, które ciągle jest w ruchu,
lub takie które czuje dyskomfort podczas czesania, źle reaguje na dźwięki lub ignoruje hałas, nie lubi
jak inni go dotykają bądź jest nadmiernie lub niedostatecznie wrażliwe na ból i temperaturę, przejawia
niezrozumiałe zachowania, trudno utrzymać mu/jej równowagę należy wówczas porozmawiać z
rodzicami o przeprowadzeniu w specjalistycznym gabinecie odpowiedniej diagnozy, dzięki której
zarówno rodzice, jak i my nauczyciele otrzymamy wskazówki do dalszej pracy.
Często zastanawiamy się, czy już kierować dziecko na diagnozę, czy poczekać. Niestety wiele
problemów z SI widoczne są dopiero na etapie wczesnoszkolnym kiedy dziecko ma 6-7 lat i pojawiają
się problemy w nauce, na szczęście na terapię SI nigdy nie jest za późno, ale czym wcześniej
zaczniemy, tym szybciej osiągniemy efekty.
Koleżanki w prezentacji multimedialnej przedstawiły zdjęcia z gabinetu, w którym
przeprowadzana jest terapia. My w przedszkolu nie posiadamy takiego sprzętu, ale również możemy
bawić się i ćwiczyć bez użycia wyspecjalizowanego sprzętu. Poprzez zabawę możemy wprowadzać
elementy z terapii SI. Propozycję takich zabaw przedstawiła p. Monika Piechnik. Każdą z
proponowanych zabaw omówiła i dokładnie opowiedziała na jaki obszar ma ona wpływ u dziecka.
Po omówieniu prezentacji nauczycielki jeszcze długo analizowały przedstawione informacje.
Każda z Pań otrzymała propozycję zabaw i ćwiczeń dotyczących terapii SI, prezentację multimedialną
oraz gotowy scenariusz zajęć do przeprowadzenia w swojej grupie z elementami terapii SI.
|