Nauczycielki – spacjalistki Gminnego Przedszkola w Rogowie podnosząc swoje kwalifikacje wzięły udział w szkoleniem certyfikacyjnym – ”Trener umiejętności społecznych TUS SST” zorganizowanym przez Zachodniopomorskie Centrum Szkoleń i Wspierania Przedsiębiorczości.
Co to właściwie jest ten TUS?
Trening umiejętności społecznych to forma terapeutycznych oddziaływań, często wspierająca inne terapie, prowadzona równolegle lub jako odrębne zajęcia. Polega na nabywaniu i podnoszeniu konkretnych umiejętności społecznych, czyli zachowań, które znajdą zastosowanie w konkretnej sytuacji społecznej oraz polega na zastępowaniu zachowań nieadekwatnych społecznie. Trening skierowany jest do różnych grup wiekowych i może być prowadzony w grupie, jak i indywidualnie.
Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka to rola opiekunów, jak i przedszkola. W wielu sytuacjach jednak TUS może okazać się nie tylko pomocnym, ale i niezastąpionym narzędziem. Jest skutecznym wsparciem rozwoju emocjonalnego dzieci nieśmiałych, lękowych, mających problem z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami czy adaptacją do nowych okoliczności. Zaleca się też kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi – agresywnych czy nieprzestrzegających ogólnie przyjętych norm.
Ćwiczenie zdolności komunikacji z innymi ludźmi jest doskonałym narzędziem terapii przy zaburzeniach i chorobach psychicznych. Wskazany jest trening umiejętności społecznych dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera czy ADHD.
Szkolenie w którym wzięły udział Pani Monika Piechnik oraz Pani Magdalena Kryźba było tak skonstruowane, aby treści teoretyczne łączyły się z praktyką, dzięki czemu od razu po zakończeniu szkolenia Panie wiedziały w jaki sposób przygotować i prowadzić zajęcia TUS. Dzięki temu szkoleniu Panie:
-
- poznały różnicę między kompetencjami a umiejętnościami społecznymi
- Poznały metody planowania przebiegu zajęć grupowych i indywidualnych oraz zasady doboru grup treningu umiejętności społecznych.
- Zapoznały się z dostępnymi na rynku pomocami do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych TUS z dziećmi z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
- Nauczyły się przygotowywać plan zajęć grupowych i indywidualnych dostosowany do danej grupy wiekowej oraz poziomu funkcjonowania dzieci.
- Poznały metody radzenia sobie z trudnymi zachowaniami w trakcie zajęć.
- Nauczyły się na co zwrócić uwagę w procesie terapii.
|